وبلاگ

نقد و بررسی رمان عاشقانه ملت عشق اثر الیف شافاک

رمان ملت عشق 14267856122

درباه نویسنده

الیف شافاک رمان نویس بریتانیایی-ترکی و پرخواننده ترین نویسنده زن در ترکیه است. او به دو زبان ترکی و انگلیسی کتاب می نویسد و تاکنون هفده کتاب منتشر کرده است که یازده عنوان آنها رمان است. کارهای او به پنجاه زبان زنده دنیا  ترجمه شده است. شافاک دکترای علوم سیاسی دارد و در دانشگاه های مختلفی در ترکیه، ایالات متحده و انگلیس تدریس کرده است، از جمله کالج سنت آن و دانشگاه آکسفورد.

ملت عشق

قرن سیزدهم میلادی یک دوره آشفته در آناتولی بود که با درگیری های مذهبی، اختلافات سیاسی و مبارزات بی پایان قدرت پیرامون بود. در غرب  صلیبی ها هنگام عزیمت به بیت المقدس، قسطنطنیه را اشغال کردند و این امر منجر به تجزیه امپراتوری بیزانس شد. در شرق، ارتش های بسیار منظم مغول به سرعت تحت سلطه نبوغ نظامی چنگیز خان گسترش یافتند. در این بین قبایل مختلف ترک با یکدیگر درگیر شدند، در حالی که بیزانسی ها برای بازیابی سرزمین، ثروت و قدرت از دست رفته خود تلاش می کردند. زمان آشوب بی سابقه ای بود که مسیحیان با مسیحیان، مسیحیان با مسلمانان و مسلمانان با مسلمانان جنگیدند. به هر کجا که نگاه کنید، خصومت و اضطراب بود و ترس شدیدی از آنچه ممکن است بعدها رخ دهد وجود داشت.

در میان این هرج و مرج، دانشمند و شاعر برجسته اسلامی معروف به جلال الدین رومی زندگی می کرد و چراغ راهی برای همه مسلمانان محسوب می شد.

در سال 1244  مولانا با شمس ملاقات کرد، درویشی سرگردان با روشهای نامتعارف. برخورد آنها زندگی هر دو را تغییر داده است. در همان زمان آغاز دوستی محکم و منحصر به فرد بود که صوفیان در قرون متمادی آن را به دیدار دو اقیانوس تشبیه کردند. مولوی با ملاقات با این همراه استثنایی  از یک روحانی به یک عارف متعهد، شاعر پرشور، مدافع عشق و مبدع رقص خلسه دراویش چرخان تبدیل شد و جرات رهایی از همه قوانین مرسوم را پیدا کرد.

رمان ملت عشق 14267856122

اما ماجرا به همین جا ختم نشد…

در حقیقت، هرگز پایان وجود نداشت. تقریباً هشتصد سال بعد ارواح شمس و مولانا امروز نیز زنده هستند و در جایی در میان ما می چرخند….

حتما از خودتان می پرسید این داستان چه ارتباطی با رمان ملت عشق الیف شافاک دارد!

کتاب ملت عشق مسیرهای موازی زندگی مولوی و شمس تبریزی در قرن سیزدهم را دنبال می کند، داستان آشکار اللا، یک زن خانه دار ماساچوستی با اولین کار ویرایش خود  و عزیز زهارا، نویسنده کتابی که می خواند. من به ویژه تحت تأثیر نحوه روایت شافاک از داستان مردم مولوی و شمس از طریق مردم اطرافشان قرار گرفتم – فصل های تاریخی به تناوب در صدای رومیس نوشته شده اند پسران بسیار متفاوت ، جذامی که بیرون مسجد گدایی می کند ، فاحشه در تلاش است فاحشه خانه خود ، همسر مولانا ، دشمن اصلی شمس ، یک محقق برجسته و بسیاری دیگر را ترک کند. جای تعجب نیست که من شخصیت های زن را بسیار جذاب می دانم ، زیرا آنها چهل قانون شمس را در پیش گرفتند و سعی کردند آنها را در زندگی خود اعمال کنند ، و اغلب متوجه شدند که همیشه مناسب نیستند. ارزش این چهل قانون است که پس از اتمام کتاب برای تأمل بیشتر ارزش بازگشت را دارد.

رمان  ملت عشق 14654864552

من احساس می کنم اگر زبان عربی می دانستم و پایه و اساس آن را در قرآن می گذارم ، می توانم کتاب را در سطح بسیار عمیق تری درک کنم (هنگام خواندن من احساس می کردم که موارد بیشتری به آن اشاره می شود). اما حتی به عنوان یک غربی انگلیسی زبان که شناخت کمی از اسلام دارم ، اکنون احترام بسیار بیشتری نسبت به تصوف و مکانی که در مقابل تفسیر سنتی تر از اسلام دارد، دارم. این کتاب یک مطالعه در زمینه های مخالف است – نظم در مقابل خودانگیختگی ، دلیل در مقابل عشق ، دیدگاه در مقابل پذیرش ، خرد در مقابل جوانی ، و بنیاد در مقابل خطر. اگرچه این کتاب به شدت به نفع عشق ، خودانگیختگی و پذیرش استدلال می کند ، اما در واقع مهمترین توازن ایجاد شده بین دو افراط است (این تعادل اغلب به عنوان دوستی دو شخص نمایانگر صفات مخالف است). بخشهایی از این رمان مرا به یاد چهره زنانه خدا (که در واقع ممکن است هیچ ارتباطی با نوشتن شافاک نداشته باشد) به یادم آورد و چند تفسیر هاله ای وجود داشت که به اینجا و آنجا می لغزد … آنچه که من بیشتر دوست داشتم ، رفتار صریح آن بود از “خطرات” مسیر معنوی.

وقتی فردی فراتر از مرزهایی که جامعه به معنویت می کشد فراتر رود ، وقتی کسی شروع به گفتن “نه” به چیزهایی می کند که قبلا “بله” گفته است و دیگری به چیزهایی که قبلا “نه” گفته است ، “بله” می گوید ، وقتی چالش ها پذیرفته می شوند مفهوم احترام ، تقدس و اقتدار معنوی – این “Pema Chodron” است “وقتی فرش از زیر شما بیرون کشیده می شود” – مکانی بسیار مشهور در رشد معنوی. آنچه من به ویژه در مورد این کتاب قدردانی می کنم برخورد صادقانه و مستقیم آن با آن مکان است – و سردرگمی و دردی عمیق که می تواند برای سالک و نزدیکان آنها به همراه داشته باشد. و البته زیبایی و خرد ناشی از آن تجربه دشوار. اگر شمس هر جنبه ای از نظم اجتماعی را که مولانا گرامی می داشت به چالش نمی کشید ، مولانا چیزی نمی آموخت. اگر مولانا شمس را از دست نمی داد ، شاعر نمی شد. و شعر او را نخواهیم داشت. این کتاب جشن تحول بنیادی مولانا از یک محقق به شاعر ، از یک انسان روحانی فداکار به یک بیننده است – و یک تصویر کاملاً صادقانه (تاریخی ، من نمی توانم تعهدش کنم ، اما صادقانه است ، بله) از هر مرحله دشوار آن تکامل

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>