وبلاگ

نقد و بررسی رمان عاشقانه آخرین نامه‌ی معشوق اثر جوجو مویز

رمان عاشقانه آخرین نامه‌ی معشوق اثر جوجو مویز 645211465423132154

آخرین نامه‌ی معشوق هشتمین رمان ارزشمند از جوجو مویز نویسنده شهیر انگلیسی است. این کتاب تقریبا همزمان با رمان پرطرفدار من پیش از تو منتشر شده است و با وجود اینکه من پیش از تو شهرت و محبوبیت بیشتری نسبت به سایر آثار مویز دارد، اما خود نویسنده معتقد است مردم او را با آخرین نامه ی معشوق می شناسند.

جوجو مویز با انتشار این کتاب، توانست برای دومین بار در سال 2011، جایزه رمان عاشقانه بریتانیا را کسب کند. این نویسنده محبوب تنها نویسنده ای است که دوبار موفق به دریافت این جایزه  شده است، بار اول برای کتاب میوه خارجی در سال 2004 و بار دیگر برای کتاب آخرین نامه‌ی معشوق.

درباره نویسنده

پائولین سارا جوجو مویز در لندن متولد و بزرگ شد. وی والدین خود را “بوهمی” و کودکی خود را “عجیب” توصیف کرده است. مویز پس از چندین سال در مشاغل مختلف از جمله به عنوان کنترل کننده مینی کیب، مدرک روزنامه نگاری را از دانشگاه سیتی گرفت. وی پس از کسب مدرک حرفه ای روزنامه نگاری را دنبال کرد که ده سال به طول انجامید. او همچنین در انگلستان برای روزنامه ایندیپندنت نوشت و برای مدتی به عنوان خبرنگار هنر و رسانه آنها کار کرد. مویز در حالی که شب ها به عنوان روزنامه نگار کار می کرد شروع به نوشتن داستان هایی کرد تا روزهای خالی خود را پر کند. سه رمان اول او برای چاپ رد شد  اما چهارمین رمانش؛ باران پناهنده توسط یک نماینده پذیرفته شد و در سال 2002 منتشر شد. او اکنون دوازده رمان نوشته و منتشر کرده است.

او بعداً رمان هایی از جمله کشتی عروس ها و آخرین نامه معشوق را منتشر کرد. موفق ترین کتاب تجاری او هشتمین کتاب او به نام من پیش  از تو است که بیش از 8 میلیون نسخه فروش داشته است. این رمان اکنون دارای دو دنباله با همان قهرمان اصلی است، بعد از تو و هنوز من. مویز فیلمنامه اقتباسی فیلم این کتاب را نیز سال 2016 نوشت. وی همچنین برنده چندین جایزه برای داستان نویسی خود از جمله دو جایزه رمان عاشقانه سال و نامزدی کتاب سال جوایز کتاب گلکسی انگلیس شده است.

مویز اکنون به همراه همسرش، روزنامه نگار و سه فرزندشان، در اسکس و در یک مزرعه زندگی می کنند.

آخرین نامه‌ی معشوق با شخصیت های واقع گرایانه پیچیده و طرح پیچیده احساسی، ناامیدکننده، امیدوارانه و عاشقانه است، به گفته خود نویسنده ایده اولیه این کتاب در یک کافه به ذهنش خطور کرده است.

جوجو مویز هنگامی که در یک کافه بوده، شاهد گفتگوی زنانی می شود که درباره تاثیر شگرف یک پیام کوتاه و نحوه برقراری ارتباط از طریق آن بحث می کردند، همین گفتگوهای ساده جرقه ای در ذهن مویز ایجاد می کند که تصمیم به نگارش رمانی عاشقانه با محوریت پیدا کردن نامه های عاشقانه کوتاه توسط دو زن به نام های جنیفر و الی در دو زمان مختلف می کند، در دورانی که خبری از تکنولوژهای امروزی و فضای مجازی نبود، نامه نگاری نقشی پر رنگ داشت و به همین منظور این داستان عاشقانه برای خیلی از ما یک حس نوستالژیک نامه نگاری دوست داشتنی را تداعی می کند. آخرین نامه معشوق این حس دوست داشتنی زمان های گذشته را برای علاقه مندان مطالعه بازسازی می کند و درباره تاثیر شگرف نامه در زندگی این افراد  صحبت می کند.

رمان عاشقانه آخرین نامه‌ی معشوق اثر جوجو مویز 645211465423132154

داستان کتاب آخرین نامه‌ی معشوق

مویز داستان کتاب آخرین نامه‌ی معشوق را با روایت وضعیت جنیفر در یک بیمارستان آغاز می‌کند:

آخرین نامه معشوق، با یک برخورد مختصر برای زمان ما، یک داستان عاشقانه پیچیده و طلسم کننده دوگانه است که ده ها سال طول می کشد و با هیجان یک دوره گذشته را تداعی می کند. در سال 1960، جنیفر استرلینگ در بیمارستان از خواب بیدار می شود و هیچ چیز را به یاد نمی آورد، نه تصادف رانندگی که او را در آنجا قرار داده، نه شوهر ثروتمندش و نه حتی نام خودش. او در جستجوی سرنخ ها نامه ای پرشور را پیدا می کند که ظاهرا توسط معشوقه اش برای او نوشته و امضا شده است که به نظر می رسید برای او همه چیز را به خطر بیندازد، او دچار سردرگمی شده و اتفاقاتی برایش رخ می دهد …

این کتاب با جلو و عقب رفتن از سال 1964 تا 2003 به شما اجازه می دهد تقارن این دو بازه زمانی و زنانی که در بقیه داستان زندگی می کنند را بخوانید.

در ادامه به نظرات برخی از نویسندگان، ناشران و منتقدان درباره این کتاب اشاره می کنیم:

شیکاگو تریبون:

ساخت یک داستان عاشقانه که نه فقط جذاب بلکه واقعی به نظر برسد واقعاً یک مسئله بسیار دشوار است و با این حال، با آخرین نامه‌ی معشوق، جوجو مویز این کار را دو بار انجام داده است. من خودم را کاملاً توسط هر دو مجموعه عاشقانه در این رمان شگفت انگیز دگرگون کردم. مویز یک داستان نویس فوق العاده با استعداد است و من همه تحسین می کنم.

 پائولا مک لاین، نویسنده کتاب پرفروش همسر پاریس در نیویورک:

یک کتاب افسانه‌ای، احساسی و پرهیجان، مناسب برای هر کسی که عاشق مردان دیوانه است.

سوفی کینسلا، نویسنده پرفروش کتاب اعترافات یک مغازه دار:

این داستان از شور و شانس و فرصت های از دست رفته، با پیچ و تاب که 40 سال بعد چشم انداز تازه ای فراهم می کند، جالب توجه است.

 پرادا ( برند برتر)

یک داستان عاشقانه بین دو نسل موفق، ارتباطات از دست رفته و رضایت تأخیری که به طلای خالص عاشقانه برخورد می کند. . . . قصه ای دردناک در دو دوره کاملاً متفاوت

بررسی های Kirkus ( مجله بررسی کتاب در آمریکا)

داستان واقعی و فریبنده مویز طنین انداز عمیق در دنیای سریع و کم لطف امروز است.

پابلیشز ویکلی: مجله خبری تجاری هفتگی در آمریکا که مختص ناشران، کتابداران، کتاب فروشان و عوامل ادبی می باشد.

آنچه در مورد این داستان عاشقانه دوگانه ساخته شده است، جو جو مویز با چه سرعتی و بدون زحمت شما را به درون خود می کشاند. مثل یک بعد از ظهر که با تماشای یک فیلم قدیمی محبوب، کاملاً جدید ساخته شده است.

بررسی کتابفروشی بارنز و نجیب:

درگیر شدن بین دو دوره، مویز با زیرکی قراردادهای عاشقانه به سبک قدیمی و کاملاً مدرن را کنار هم می گذارد.

 رمان عاشقانه آخرین نامه‌ی معشوق اثر جوجو مویز  564121548645654

انتشارات پیرسون:

داستانی مدرن و در عین حال بدون محدودیت سنی، از قلب انسان و سرسختی آن برای نگه داشتن عشقی که نمی میرد و جایگزین آن نمی شود، زیبا نوشته شده . . رمان جوجو مویز رضایت یک نوشیدنی داغ و وعده غذایی را قبل از شومینه در یک شب سرد زمستانی فراهم می کند.

لیلا میخام ، نویسنده پرفروش گل سرخ در نیویورک تایمز:

هیجان انگیز، متحرک، جذاب با یک جو فوق العاده است، نقشه ها استادانه است و شخصیت ها درخشان هستند.

پنی وینچنزی، نویسنده کتاب بهترین زمان ها:

یک داستان عاشقانه دوگانه جذاب. . . یک داستان جذاب از ارتباطات از دست رفته. آخرین نامه از معشوق، نامه عاشقانه ای است دست نویس همه اما ناپدید شده.

درباره کتاب

گهگاه کتابی می خوانیم که ما را از فرط رضایت و جذابیت  به  نفس نفس می اندازد و بی امان اشک می ریزیم. آخرین نامه معشوق جوجو مویز شما را بخود خواهد برد! من بین ناتوانی در متوقف کردن خواندن آن و عدم تمایل به پایان یافتن آن درگیر شده بودم. این یک داستان عاشقانه در قلب خود است، اما همچنین درسی است در مورد اینکه در زندگی شما کمتر حل نمی شود. پیام رسانی و تشویق برای پیگیری رویاهای خود صرف نظر از هرگونه صرف هزینه. این همچنین یک یادآوری است که حقیقت گریزناپذیر این است که “انسان برنامه ریزی می کند و خدا می خندد”. فرار از انگشت ثابت سرنوشت، قرار گرفتن در مکان درست در زمان نامناسب، که همیشه در زندگی ما نقش دارد، دشوار است. بله، سرنوشت!

جوجو مویز داستانی در مورد یک عشق عاشقانه درگیر نوشته است. اما هر چقدر شور و اشتیاق بین دو عاشق این داشتان، جنیفر استرلینگ و آنتونی اوهار عمیق باشد، به نظر نمی رسد که آنها راهی برای همدیگر پیدا کنند. به نظر می رسد زمان بندی هرگز مناسب نیست. همان انگشت سرنوشتی که قبلاً به آن اشاره کردم  قدم می گذارد و موانع غیرقابل حلی را در مسیر آنها قرار می دهد. و بی شک ما به عنوان خواننده، نفس خود را حبس کرده دعا می کنیم که این بار این دو نفر که  متعلق به یکدیگر هستند، راه خود را پیدا کنند.

بیشتر این کتاب در دهه 1960 لندن اتفاق می افتد و باید توسط آداب و رسوم آن زمان مشاهده شود. این داستان سال های زندگی جنیفر و آنتونی را در بر می گیرد و به مرور به عقب و جلو می رود. آنتونی روزنامه نگار شکننده امور بین الملل است و جنیفر همسر یک صنعتگر ثروتمند است. همانطور که از عنوان آن پیداست، همه چیز با یک نامه آغاز می شود، یک پیام فوری، رسا و عاشقانه که شما را ناخودآگاه عاشق نویسنده می کند. اگر واقعاً می خواهید بفهمید که داستان پردازی عالی درباره چیست، پیشنهاد می کنم آخرین نامه ی معشوق را بخوانید و عاشق شوید.

اگر به دنبال شخصیت های درخشان هستید که هم واقعی و هم الهام گرفته شده باشند، پس این کتاب را حتما بخوانید. من عاشق کتاب هایی هستم که بین گذشته و حال پرش می کنند و رمز و راز و یک داستان عاشقانه را در دل خود دارند و مویز به راحتی از عهده این کار برآمده است.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>