وبلاگ

از تاثیرات شگفت انگیز مطالعه کتاب برای کودکان غافل نشوید!

آیا کتاب خواندن شما را شادتر می کند ؟ 4564351

خواندن به ما امکان می دهد تا از دنیای خود به دنیای دیگر منتقل شویم، در بین صفحات یک کتاب، می توانیم در زندگی شخصیت های داستانی غوطه ور شویم و با فرهنگ‌هایی کاملاً متفاوت با فرهنگ خود آشنا شویم. ما همچنین می توانیم کلمات و عبارات جدید را یاد بگیریم، طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنیم و مهارت و دانش کسب کنیم.

به دلیل پتانسیل یادگیری، تأثیرات مطالعه در رشد کودک بسیار زیاد است و مطالعات متعدد مزایای آن را برجسته کرده اند. به همین ترتیب، معلمان و والدین از موقعیت خوبی برخوردار هستند تا اطمینان حاصل کنند که مطالعه بخشی اساسی از برنامه روزانه کودکان است. ما در مورد چرایی اهمیت این امر اطلاعات بیشتری به شما می دهیم و نکاتی را ارائه می دهیم که می توانید هم در کلاس و هم در خارج از کلاس استفاده کنید.

کتاب خواندن برای کودکان چه فوایدی دارد؟

اهمیت مطالعه برای کودکان را نمی توان دست کم گرفت، کتاب خواندن برای لذت می تواند از تحصیلات، رشد اجتماعی و شناختی کودک، رفاه و سلامت روان کودک حمایتی همه جانبه کند.

تأثیرات مطالعه در رشد کودک

بسیاری از تحقیقات انجام شده در این زمینه، مزایای عمیق مطالعه برای رشد کودک را کشف کرده است. مطالعه اثرات خواندن را در مهارتهای بعدی سواد آموزی، تسهیل تعامل اجتماعی بین بزرگسالان و کودکان و تشویق کودکان به تعامل با دنیای اطرافشان بیان می کند. همچنین بیان می کند که چگونه خواندن می تواند “منبع پایدار اطلاعات” در طول زندگی کودک باشد. این ثبات به آنها امکان می دهد به طور مداوم به متن دسترسی داشته باشند و به ویژه برای کودکانی که در شرایط دشوار بزرگ می شوند می تواند مفید باشد.

تاثیرات شگفت انگیز مطالعه کتاب برای کودکان 465521354153412123

کتابخوانی می تواند چندین مزیت دیگر برای رشد کودک داشته باشد، از جمله:

به رشد شناختی کودک کمک می کند

رشد شناختی به چگونگی درک و تفکر ما درباره جهان  پیرامون خود با توجه به هوش، استدلال، رشد زبان و پردازش اطلاعات اشاره دارد. با خواندن کتاب برای کودکان، شما درک عمیقی از دنیای آنها فراهم می کنید و مغز آنها را با دانش زمینه‌ای پر می کنید. سپس آنها از این دانش زمینه ای به دست آمده برای درک آنچه می بینند، می شنوند و می خوانند استفاده می کنند که به رشد شناختی آنها کمک می کند.

ایجاد همدلی

وقتی برای کودک کتاب می خوانید او خود را در داستان پیش روی خود قرار می دهد. این امر به او امکان می دهد تا همزمانی را تجربه کند، زیرا زندگی شخصیت های دیگر را تجربه می کند و می تواند احساس آنها را درک کرده و  تشخیص دهد. سپس کودکان می توانند از این درک برای همدلی در دنیای واقعی با افراد دیگر استفاده کنند. علاوه بر این، کودکان درک بیشتری از احساسات پیدا خواهند کرد  که می تواند به آنها کمک کند احساسات خود و دیگران را درک کنند. این امر به طرز چشمگیری به رشد اجتماعی آنها کمک می کند.

درک عمیق تر یک کتاب می تواند ما را به هر جایی ببرد

به شهری دیگر، به کشوری دیگر یا حتی به دنیای جایگزین! با خواندن یک کتاب، کودک در مورد افراد، مکان ها و رویدادهایی یاد می گیرد که در غیر این صورت نمی توانند یاد بگیرند. این به کودکان درک عمیق تری از جهان پیرامون و فرهنگ هایی می دهد که با فرهنگ آنها متفاوت است.

ایجاد روابط قوی تر

اگر والدین به طور منظم برای کودک کتاب بخواند، بدون شک رابطه قوی تری بین آنها برقرار خواهد شد. خواندن فرصتی را برای والدین فراهم می کند تا یک رویداد منظم و مشترک داشته باشند که والدین و کودک می توانند منتظر آن باشند. بعلاوه، این احساسات، عشق و اطمینان را برای کودکان فراهم می کند که برای پرورش و سلامتی مهم است.

اهمیت خواندن کتاب های  داستان در آموزش کودک چیست؟

مطالعه با کودکان می تواند به ایجاد عشق به مطالعه در زندگی کمک کند. مطالعات متعدد همبستگی بین خواندن برای لذت بردن و پیشرفت تحصیلی بالاتر ایجاد می کند.

مهارت های ادبی بهبود یافته با بلند خواندن کتاب برای کودکان خردسال

کتاب خواندن برای کودکان خردسال، حتی اگر آنها نمی توانند حرف شما را کاملاً بفهمند به آنها مهارتهایی را می دهد که برای شروع به خواندن خودشان لازم هستند. این به کودکان نشان می دهد که خواندن چیزی است که با تمرکز از راست به چپ به دست می آید و ورق زدن برای ادامه کار ضروری است. خواندن برای کودکان حتی در اولین ماه های زندگی آنها می تواند به دستیابی به زبان و تحریک بخشی از مغز که زبان را پردازش می کند، کمک کند.

واژگان گسترده تر

شنیدن کلمات با صدای بلند می تواند کودکان را در معرض طیف وسیعی از واژگان و عبارات جدید قرار دهد که ممکن است در غیر این صورت آنها را نشنیده باشند. با مطالعه روزانه برای کودک، آنها هر روز کلمات جدیدی می آموزند.

تمرکز بیشتر

خواندن منظم و مداوم کتاب می تواند به بهبود توانایی های تمرکز کودک کمک کند. بعلاوه، این به کودک کمک خواهد کرد که بی حرکت بنشیند و برای مدت طولانی گوش دهدکه این امر به نفع او در مدرسه خواهد بود.

تاثیرات شگفت انگیز مطالعه کتاب برای کودکان 4513212120

سطوح بالاتر خلاقیت و تخیل

خواندن یک کتاب به ما می آموزد می کند که با استفاده از تخیل خود می توانیم شخصیت ها را به تصویر بکشیم، تنظیمات و محیط آنها را تجسم کنیم و آینده را حدس بزنیم. اگر می خواهیم با افراد دیگر، مکان ها، رویدادها و زمان ها آشنا شویم باید از تخیل خود استفاده کنیم. به نوبه خود این تخیل پیشرفته منجر به خلاقیت بیشتر می شود زیرا کودکان از ایده های موجود در ذهن خود برای آگاهی دادن به کارشان استفاده می کنند.

ده مزیت عالی مطالعه در کودکان

بر اساس آنچه در بالا بحث کردیم، در اینجا 10 مزیت عالی مطالعه برای کودکان آورده شده است:

 

  • دامنه لغات آنها بزرگتر و گسترده تر است.
  • آنها از نظر آکادمیک عملکرد بهتری دارند.
  • تخیل آنها می تواند گریزپا باشد.
  • مهارت های خلاقیت آنها رشد می کند.
  • آنها همدلی پیدا می کنند.
  • آنها درک عمیق تری از دنیای خود پیدا می کنند.
  • سطح تمرکز آنها بهبود می یابد.
  • پیوند والدین و فرزند بهبود می یابد.
  • رشد شناختی آنها پشتیبانی می شود.
  • مهارت های اجتماعی و تعامل آنها افزایش می یابد.

چگونه با کودک خود کتاب بخوانیم؟

بلند خواندن کتاب یک فعالیت لذت بخشی است که هم والدین و هم کودکان می توانند از آن لذت ببرند.

اگر در خانه با کودک خود  کتاب می خوانید، آنچه را که او در کلاس می آموزد را تکمیل می کنید و همچنین پشتیبانی تک به تک دیگری را که کلاس نمی تواند انجام دهد به او می دهید.

برای داشتن جلسات کتابخوانی موفق و موثر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

از نوزادی شروع کنید.

کودک حتی در دوران نوزادی می تواند به تصاویر نگاه کند و به صدای شما گوش دهد. با صدای بلند برای کودک خود  کتاب بخوانید و با گفتن نام اشیایی که ظاهر می شود، به تصاویر موجود در صفحه اشاره کنید. این به کودک شما دو منبع اطلاعاتی می دهد: درک اشیا در دنیای واقعی و درک اهمیت زبان. حتی وقتی کودک شما می تواند خودش بخواند، شما باید برای تمرین با هم بلند بخوانید.

مطالعه را بخشی از برنامه روزمره خود قرار دهید.

با تمام توان خود سعی کنید هر روز برای کودک خود کتاب بخوانید و آن را ثابت نگه دارید. این کار را در برنامه روزمره خود و کودک خود بگنجانید تا جایی که به اندازه مسواک زدن عادت آنها عادت شود. با این حال  سعی کنید اگر یک روز را از دست دادید دلسرد نشوید، فقط کافی است که تایم مطالعه خود را عوض کنید.

 

تنوع را تشویق کنید

سعی کنید کتابهایی را که برای کودک خود می خوانید تا آنجا که ممکن است تغییر دهید. این  کار نگاه آنها را به طیف وسیعی از جهان، فرهنگ ها و شخصیت های مختلف باز می کند و اجازه می دهد تخیل آنها کشیده و رشد کند.

صبور باشید

بعضی اوقات می توانیم فراموش کنیم که در آن سن چگونه هستیم و چه حالی داریم. به عنوان یک بزرگسال  خواندن را مسلم می دانیم، اما وقتی به یاد بیاوریم که کودک هنوز ورق زدن کتاب را به خوبی نیاموخته، شاید دلسرد شویم، در این مواقع صبور و ثابت قدم باشید بی شک نتیجه مزلوب را خواهید گرفت.

بحث را ادامه دهید

بعد از اینکه داستان کودک خود را خواندید، سعی کنید آن را ادامه دهید. بسته به سن کودکتان، می توانید از آنها سوالاتی را در مورد آنچه خوانده اند بپرسید. به عنوان مثال، “آیا از آن داستان لذت بردی؟”، “شخصیت محبوب شما چه کسی بود؟” یا “فکر می کنی چرا شاهزاده در پایان خوشحال بود؟” با این حال این مورد برای هر داستانی که می خوانید ضروری نیست. اگر کودک شما از کتاب لذت ببرد، به هر حال حتی بدون گفتگو عشق به مطالعه را در او ایجاد می شود.

مطالعه یک فعالیت قدرتمند، برآورده کننده و پاداش آور است. کتاب نه تنها به عنوان یک دوست آگاه عمل می کند، بلکه به عنوان یک معلم نیز عمل می کند و می تواند همه چیز را در مورد خودشان، دنیای آنها و فرهنگ های موجود در آن به کودکان بیاموزد. مطالعه با کودکان فواید بی شماری دارد و از آن دسته اموری است که همه والدین و معلمان باید آن را تشویق کنند.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>